Měsíc s Renault 5, na který nejde zapomenout
Po představení konceptu nové “pětky” v roce 2021 rostla s každou špionážní fotkou a tiskovou zprávou zvědavost, zda se Renaultu podaří udržet onu okouzlující atmosféru i v realitě. Uběhl nějaký ten rok a koncept se stal realitou. R5 se vrátil na silnice a do salonů. Miroslav Jeništa, prodejce vozů Renault a ambasador elektromobility za Louda Auto tuhle novinku testoval celý jeden měsíc a tohle jsou jeho upřímné postřehy.
Očekávání
“Když jsem si konečně převzal kartu od předváděcí R5 ve verzi Techno s menší baterií o kapacitě 40kWh, měl jsem v sobě směs zvědavosti a nadšení. Přece jen – legenda z 70. let se vrací, a navíc jako elektromobil.” - říká Míra Jeništa na úvod našeho rozhovoru.
První dojem
Míra: Už při prvním pohledu mě dostal. Malý, žlutý, hranatý, se spoustou retro detailů, které působí vtipně a zároveň chytře. Když jsem ho poprvé zaparkoval u obchodního centra, hned se u něj zastavili lidi a začali se ptát, co to je za auto. To se mi u žádného jiného auta nestalo.
![]() |
V nabídce jsou další 4 laky, stylové střešní polepy a dva designy disků kol. |
Interiér a technologie
Míra si pochvaluje i samotný interiér vozu. „Uvnitř na mě dýchla úplně jiná atmosféra než u jiných elektromobilů. Žádný sterilní minimalismus, ale příjemný mix látky, barevných detailů a moderní techniky. Cítil jsem se tam fakt dobře – jako doma.”
Co technologie po čas tvého měsíčního testování?
Míra: Displeje jsou jasné, rychlé, a díky infotainmentu postaveném na Android Automotive bylo vše stabilní bez neočekávaných pádů a restartů. A co je pro mě důležité – základní věci, jako klimatizace, vypínání povinných jízdních asistentů (spíše otravů) mají pořád tlačítka. Nemusím lovit nic v menu, prostě zmáčknu a hotovo.
Taky jsem si oblíbil ztřeštěného Rena, který funguje jako hlasový asistent a například umí naplánovat cestu k nabíječce, zjistí počasí v cílové destinaci a vlastně zvládne ovládat celé auto od zapnutí výhřevu sedadel po otevírání a zavírání oken.
Taky jsem si oblíbil ztřeštěného Rena, který funguje jako hlasový asistent a například umí naplánovat cestu k nabíječce, zjistí počasí v cílové destinaci a vlastně zvládne ovládat celé auto od zapnutí výhřevu sedadel po otevírání a zavírání oken.
Co samotná jízda? Poděl se o postřehy.
Míra: Ve městě pohoda. Renault 5 je krátký, obratný a parkování s ním je hračka. Je to přesně ten typ auta, který si v centru dokáže najít místo, kde by jiní neměli šanci.
A mimo město?
Míra: Radost a úsměv na rtu. Velmi mě překvapil, jak živě působí. Motor s výkonem 120 koní není žádná raketa, ale na běžné ježdění úplně stačí a auto působí lehce a hravě. Na dálnici už to není tak ideální. Při vyšší rychlosti je hluk víc znát a spotřeba jde nahoru. Ale adaptivní tempomat umí z cesty udělat pohodlnou záležitost, takže to vlastně tolik nevadí.
Dojezd
Když si auto zkoušel na různých silnicích, nemůžu se nezeptat na dojezd. Míra: Dojezd byl pro mě příjemným překvapením. Ve městě a kolem něj jsem se bez problémů dostával ke třem stovkám kilometrů na jedno nabití. Na delší cesty, kde jsem jel víc po dálnici, to spadlo na dvě stě a padesát kilometrů k tomu. Ale na denní používání to bylo víc než dost. Nabíjení doma přes noc je úplná rutina. Ráno bylo auto vždycky připravené. A rychlé nabíječky se hodily, když jsem potřeboval doplnit energii cestou, dvacet minut u kávy, protažení své staré kostry a zase jsem mohl jet.
Elektromobilita bez příkras
Moc dobře víš, že se elektromobilitu snažíme prezentovat takovou, jaká opravdu je, bez příkras. Pojď k R5 říct ty “ale”. Určitě nějaké drobné má.
Míra: Jasně, Renault 5 není bez chyb. Ale které auto jo? Zadní sedačky jsou spíš nouzovka a kufr není stavěný na rodinnou dovolenou. Podvozek je na našich silnicích někdy tvrdší a na dálnici je hlučnější, než bych si přál. Ale to všechno mu dokážu odpustit. Protože pokaždé, když jsem k němu přišel, měl jsem prostě radost. Je to auto, které má charakter. A to se dneska už moc nevidí. Každodenní jízdy s „pětkou“ měly ještě jednu krásnou přidanou hodnotu. Moje pětiletá dcera si Renault okamžitě zamilovala – vždycky, když ho viděla na parkovišti, nadšeně vykřikla „žlutý auto!“ a rozběhla se k němu. Cestování pro ni byla radost, pořád chtěla jezdit jen s „naší pětkou“. Po měsíci společného života nastal okamžik, kterého jsem se bál a chtěl ho co nejvíc oddálit.
A to?
Míra: Auto jsem musel předat jeho novému majiteli. Přijel si pro něj nadšený, těšil se, až s ním odjede domů. Já jsem se snažil držet, předával jsem karty s úsměvem, ale uvnitř to byl pravý opak. Ten měsíc byl tak intenzivní, že jsem měl pocit, jako by Renault 5 byl už kousek mojí rodiny. Když odjížděl pryč, stálo se na to dívat opravdu těžce. Sledoval jsem, jak se ta malá žlutá „pětka“ vzdaluje, a v tu chvíli jsem měl slzy na krajíčku. Nebylo to jen auto. Byl to parťák, který mi dělal radost každý den. A přiznám se, že tak smutné loučení s autem jsem už dlouho nezažil. Renault 5 E-Tech pro mě není jen návrat legendy. Je to důkaz, že i malé městské auto může vyvolat opravdové emoce. A tohle loučení mi jen potvrdilo, jak moc mi k srdci přirostlo.
Míra jezdil modelem Renault 5 ve verzi Techno s baterií 40 kWh ve žluté barvě. A jaký bude ten váš?