Ojetý elektromobil a ztráta hodnoty?
Elektromobily jsou stále větším tématem v diskusích o budoucnosti dopravy. Jsou tiché, ekologické a provozně levné. Přesto řada lidí, kteří o jejich koupi uvažují, má jednu obavu: „Co až ho budu chtít za pár let prodat?”
Jak se to se zbytkovou hodnotou vozů dnes opravdu má, jsme se zeptali Davida Šafáře, fleet manažera Hyundai a ambasadora elektromobility za Louda Auto.
Tohle je elektromobilita mýtu zbavená.
Davide, je ta obava pochopitelná?
David: Jasně, elektromobily jsou relativně novou technologií, která se rychle vyvíjí. Navíc v minulosti opravdu existovaly modely, které hodnotu ztrácely rychleji než auta se spalovacím motorem. Ale díky rychlému vývoji technologií se významně posouvá i reálná ztráta hodnoty. Zejména značky jako Hyundai dokazují, že elektromobil nemusí být „černá díra“ na peníze, ale naopak dobrá investice s udržitelnou hodnotou v čase.
Co to vlastně je zbytková hodnota a proč je důležitá?
David: Zbytková hodnota představuje očekávanou cenu vozu po určité době používání. Typicky po 3, 5 nebo 7 letech. Je klíčová nejen pro soukromé kupující, kteří chtějí mít jistotu, že za pár let auto prodají za rozumné peníze, ale i pro firmy a leasingové společnosti.
Technologie a trh
Co konkrétně se v tomhle ohledu změnilo?
David: Dnešní elektromobily využívají lithium-iontové baterie s vysokou hustotou energie, pokročilým řízením teploty a šetrným nabíjením. Výsledkem je životnost, která překonává očekávání. Elektromobily dnes běžně najedou i více než 300 000 km bez dramatického poklesu kapacity.
U elektromobilů se zbytková hodnota dlouho podceňovala. Byl to strach z nejisté poptávky po ojetých EV. Ale trh dnes mluví jinak.
Jak?
David: S tím, jak roste počet nových elektromobilů, logicky přibývá i těch ojetých. A s nimi přichází i noví zájemci. Ti, kteří si zatím nový elektromobil dovolit nemohli nebo nechtěli. Ojetý elektromobil se pro ně stává ideálním vstupem do světa e-mobility.
Růst poptávky zvedá tržní hodnotu těchto vozů. Například data ze serveru AutoScout24 ukazují, že ojeté elektromobily se dnes prodávají v průměru rychleji než srovnatelné spalovací vozy, a to navzdory vyšší pořizovací ceně.
Levný provoz i po letech
To však není jediný argument, který poutá zájem, ne?
David: Pak tu je levnější provoz. A to platí i u ojetých vozidel. Kromě levnější energie proti fosilním palivům je výhodou také minimální potřeba servisu. Elektromotor má méně pohyblivých částí, nevyžaduje výměnu oleje, filtry, spojku ani výfuk.
To znamená, že ojetý elektromobil je finančně výhodný i pro druhého nebo třetího majitele. Ten nemusí vynakládat vyšší desítky tisíc korun na servis ihned po koupi, což udržuje jeho atraktivitu na trhu.
![]() |
Zajímají vás další benefity elektromobility? Objevte je všechny v sekci Výhody. |
Výbava, která si drží hodnotu
Na hodnotu má bezesporu vliv i výbava. Ujely v tomhle směru elektromobily nějaký kus cesty?
David: Modely jako Hyundai IONIQ 5, INSTER nebo KONA Electric přicházejí už ve standardní výbavě s prvky, které byly donedávna výsadou prémiových značek. Například adaptivní tempomat, head-up displej, nebo funkce Vehicle-to-Load (napájení spotřebičů z auta). To vše přidává vozům na hodnotě i po letech.
Zároveň je důležité zmínit, že vývoj elektromobilů už dosáhl úrovně, kde není potřeba se obávat, že novější model „zastará“ ten předchozí. Spíše se přidávají evoluční změny než revoluce.
A co záruky, garance. U nových vozů samozřejmost, ale u ojetých?
David: U nových vozů Hyundai poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na baterii. Ojetý elektromobil doporučuju pořídit v rámci programu Hyundai Promise. Tyto vozy procházejí důkladnou kontrolou, mají ověřený původ a často také prodlouženou záruku, což eliminuje rizika spojená s nákupem z druhé ruky.
Fakty proti mýtům
Nemáš pro naše čtenáře konkrétní data?
David: Hyundai IONIQ 5, který získal řadu prestižních ocenění (včetně titulu Auto roku 2022 v Německu i Velké Británii), si díky své popularitě, nadčasovému designu a pokročilé technologii drží hodnotu po třech letech na úrovni 70–80 %. Spalovací SUV ve stejné kategorii obvykle klesají na 50–60 % v závislosti na značce a motorizaci.
Ztráta hodnoty tedy už není argumentem proti elektromobilu. Je to důkaz, že elektromobilita dospěla. A pokud zvažujete přechod na elektrický pohon, právě teď je ten správný čas.
![]() |
David Šafář Ambasador elektromobility Louda Auto |