Elektromobilita přináší hned několik možností nabíjení, které se přizpůsobí vašemu životnímu stylu. Ať už nabíjíte doma, využíváte veřejné nabíjecí stanice nebo máte přístup k firemním nabíječkám, každá varianta má svá specifika. Seznámíme vás s dostupnými technologiemi, cenovými rozdíly i tipy, jak pečovat o baterii a prodloužit její životnost.

 

Možnosti nabíjení

 

Doma (wallbox, zásuvka)

Nejkomfortnější a zpravidla nejlevnější variantou je domácí nabíjení. Běžná zásuvka 230 V postačí pro pomalejší doplňování energie, efektivnější a bezpečnější je však instalace wallboxu, který umožní rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu (400 V).

Efektivní využití elektromobilů můžete kromě instalace wallboxu s chytrým řízením dobíjení podpořit také pořízením fotovoltaické elektrárny a bateriového uložiště. Krom nižších nákladů na provoz elektromobilu tím také značně zvýšíte svou energetickou soběstačnost a využití obnovitelné energie. Na pořízení fotovltaické elektrárny je možné čerpat dotační podporu.

Veřejná síť (nabíjecí stanice)

Díky rostoucí síti rychlonabíječek lze elektromobil pohodlně dobít během cest. K dispozici jsou AC nabíječky s pomalejším nabíjením a výkonnější DC stanice, které zajistí dobití baterie na 80 % kapacity už za 20–40 minut u většiny EV.

V práci (firemní flotily)

Mnoho firem už dnes nabízí zaměstnancům možnost nabíjení přímo v areálu. Firemní nabíječky jsou efektivním řešením pro provoz elektrických vozů ve flotilách i pro soukromé nabíjení zaměstnanců.

 

 

 

Plánování nabíjení

Infotainment elektromobilu automaticky doporučí ideální nabíjecí zastávky na trase, zohlední dostupnost i rychlost nabíječek a pomůže optimalizovat dobu cesty.

aktuální mapa pokrytí

 

Typy nabíječek

 

AC (střídavý proud)

AC nabíječky jsou běžné v domácnostech a na veřejných místech. Nabíjejí pomaleji (výkon 3,7–22 kW), což je ideální pro dlouhodobější stání, například přes noc.

 

DC (stejnosměrný proud)

DC nabíječky jsou rychlé stanice s výkonem od 50 kW do 350 kW.  Rychlé nabíječky (50–150 kW) dokážou doplnit značnou část kapacity baterie za desítky minut. Superrychlé nabíječky (150–350kW) umožňují dobít elektromobil na 80 % kapacity už za 15–30 minut v závislosti na konkrétním modelu vozu. Mezi nejvýkonnější nabíjecí sítě patří například Ionity, která buduje super-charge nabíječky na dálničních trasách po celé Evropě. Díky tomu jsou elektromobily stále dostupnější i pro dlouhé cesty bez nutnosti dlouhých zastávek.

 

Wallboxy

Wallbox nabízí vyšší efektivitu nabíjení v domácím prostředí oproti běžné zásuvce. Existuje několik typů s výkonem 7–22 kW.

 

Příslušenství

Kromě samotných nabíječek jsou k dispozici různé příslušenství – kabely, adaptéry, inteligentní řízení nabíjení či mobilní aplikace pro správu nabíjecích stanic.

 

 

Ceny nabíjení (veřejné vs. domácí)

Náklady se liší podle způsobu nabíjení a dodavatele energie.

 

  • Domácí nabíjení je obvykle nejlevnější variantou. Cena za 1 kWh se odvíjí od vašeho tarifu, v průměru se pohybuje mezi 3–6 Kč/kWh. Při použití wallboxu, který disponuje vlastním měřičem spotřeby, lze získat levnější tarif než na běžnou “domácí” elektřinu.

 

  • Veřejné AC nabíječky mají cenu vyšší, většinou kolem 6–12 Kč/kWh.

 

  • Rychlé DC nabíječky jsou nejdražší, cena může být 10–20 Kč/kWh v závislosti na poskytovateli a rychlosti nabíjení.

 

Typ pohonu Cena za jednotku Spotřeba na 100 km Náklady na 100 km
EV (domácí nabíjení) 5 Kč/kWh 15 kWh 75 Kč
EV (veřejná AC stanice) 8 Kč/kWh 15 kWh 120 Kč
EV (veřejná DC stanice) 12 Kč/kWh 15 kWh 180 Kč
Benzin 40 Kč/l 6,5 l 260 Kč
Nafta 38 Kč/l 5,5 l 209 Kč

 

Ceny elektřiny se odvíjejí od tarifů a mohou se měnit v závislosti na aktuálních cenách dodavatele elektřiny, proto jsou ilustrativní.

Z výše uvedeného srovnání jasně vyplývá, že domácí nabíjení elektromobilu je až 3–4× levnější než provoz spalovacího motoru. Veřejné nabíječky jsou o něco dražší, ale stále mohou být výhodnější než benzinové či naftové palivo.

 

Spotřeba ve městě

Zatímco spalovací motor má při častém zastavování a rozjezdech nejvyšší spotřebu, elektromobil naopak využívá energii nejefektivněji a díky rekuperaci si ji dokonce částečně vrací.

 

Baterie

Li-Ion (Lithium-iontové baterie)

Nejběžnější typ baterie v elektromobilech. Na relativně malý objem dokáže uložit hodně energie. Nabízí dobrý poměr mezi výkonem, váhou a životností. Při správné péči vydrží 8–15 let.

LFP (Lithium-železo-fosfátové baterie)

Mají nižší energetickou hustotu než Li-Ion, což znamená mírně kratší dojezd na jedno nabití. Na druhou stranu jsou odolnější, mají delší životnost (až 15–20 let) a jsou méně náchylné k degradaci. Jsou ideální pro uživatele, pro které není prioritou maximální dojezd, ale spolehlivost a dlouhá životnost.

Solid-state baterie

Nejmodernější technologie, která zatím masově dostupná. Nabízí extrémně vysokou energetickou hustotu, což znamená delší dojezd na jedno nabití a kratší dobu nabíjení. Očekávaná životnost je 15+ let a díky absenci kapalného elektrolytu by měla být bezpečnější a méně náchylná k degradaci.

 

Životnost a degradace

 

Baterie elektromobilů mají dlouhou životnost, běžně 8–15 let. Postupná degradace je přirozená, ale moderní technologie ji výrazně zpomalují.

Nejčastější příčiny degradace jsou:

  • Nadměrné nabíjení a vybíjení – časté nabíjení do 100 % a vybíjení k nule baterii zatěžuje. Ideální je udržovat nabití mezi 20–80 %.

 

  • Rychlonabíjení – často používané ultra-rychlé nabíječky (např. 150 kW a více) mohou zahřívat baterii a urychlit její stárnutí. Využívejte více typů nabíječek.

Nejčastější mýty okolo baterií

 

"Baterie nevydrží déle než pár let." – Kvalitní baterie si i po 8 letech udrží více než 70 % kapacity.

"Zima výrazně snižuje dojezd." – Chlad může ovlivnit dojezd, ale moderní elektromobily mají tepelná čerpadla a řízené vyhřívání baterie, což minimalizuje ztráty.

"Elektromobil se nevyplatí kvůli ceně nabíjení." – Domácí nabíjení je výrazně levnější než tankování paliva, úspory mohou být značné.

 

 

Tipy pro péči o baterii

Nepřebíjejte baterii – Ideální rozsah nabití je mezi 20–80 %, pokud neplánujete dlouhou cestu.

Využívejte předehřev– Předehřev baterie a interiéru během nabíjení zajistí v zimě optimální teplotu pro lepší výkon a efektivitu vozu.

 

Dalším mýtům a faktům se podrobněji věnujeme v naší FAQ sekci.

 

 


 

Rozcestník

 

 

 

NAŠE POBOČKY
 Moje poloha
Načítání mapy se nezdařilo
Loading...
Offline