Často kladené otázky
Bojím se o životnost baterie. Nebudu muset brzy měnit celý akumulátor?
Životnost baterie elektromobilu se měří na tisíce nabíjecích cyklů a většina výrobců poskytuje záruku na baterii až 8 let nebo 160 000 km. Opotřebení baterie je pozvolné – po této době bývá kapacita stále okolo 70–80 %. U kvalitních modelů proto ani u ojetého elektromobilu nemusíte mít obavy, že by byl nutný drahý servis baterie.
Je ČR dostatečná nabíjecí infrastrukturu?
Počet veřejných nabíječek v ČR neustále roste. Dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky bylo k 31. červenci 2023 v provozu 2 170 dobíjecích stanic s celkem 4 051 dobíjecími body.
Díky strategickému umístění na dálničních tazích, u obchodních center a v městských částech je možné pohodlně cestovat po celé republice. Většina uživatelů nabíjí elektromobil přes noc doma nebo v práci, což pokryje běžnou denní spotřebu.
A co když budu chtít jet na delší trasu a třeba i do zahraničí?
Dlouhé cesty elektromobilem nejsou problém. Nabíjecí infrastruktura se neustále rozšiřuje i v Evropě a při správném plánování si cestu pohodlně užijete.
Jak si cestu usnadnit?
✅ Použijte mapu nabíjecích stanic nebo aplikace pro plánování tras. Například ABRP (A Better Route Planner) nebo PlugShare. Pomohou vám najít vhodné nabíjecí stanice podle trasy, typu nabíječky a potřebného výkonu.
✅ Využívejte rychlonabíječky (DC) – Na hlavních tazích najdete stanice s výkony 100 kW+ (Tesla Supercharger, Ionity, E.ON Drive atd.), které vám umožní dobít baterii během přestávky na kávu.
✅ Plánujte s rezervou – V zimě nebo při vyšším zatížení se dojezd může mírně snížit, proto je dobré mít v záloze víc variant nabíjení.
Dnešní elektromobily mají dojezd kolem 400–600 km, což znamená, že většině řidičů stačí jedna nebo dvě krátké zastávky na nabíjení i při delších trasách třeba na letní dovolenou.
|
Využijte bonusu Louda Auto S nákupem nového elektromobilu získáte poukaz pro zapůjčení vozidla se spalovacím motorem na 14 dní. |
Nabíjení elektromobilu je prý strašně pomalé. Je to pravda?
Záleží na typu nabíječky. Z domácí AC zásuvky se auto snadno nabije přes noc, zatímco na rychlonabíjecí DC stanici může být z 10 na 80 % nabito už za 15–60 minut. Ultrarychlé stanice s výkonem 150–350 kW umožňují dobít energii na stovky kilometrů za pár minut.
Jak je to s tou ekologií v porovnání se spalovacím motorem?
I při započítání výroby baterie je elektromobil ekologičtějším řešením. Elektromobil během provozu neprodukuje emise a v zemích s vyšším podílem obnovitelné energie v síti je jeho celková uhlíková stopa výrazně nižší než u spalovacího vozu. Díky recyklaci baterií a zlepšujícím se výrobním procesům se ekologická bilance elektromobilů neustále zlepšuje.
🌎 Jedna Země, jedna šance.
Není provoz elektromobilu ve výsledku dražší než u spalovacího auta?
I když je pořizovací cena elektromobilu vyšší, provozní náklady jsou výrazně nižší. Elektřina je levnější než benzín nebo nafta, údržba nevyžaduje olejové výměny ani složité opravy motoru. Pokud navíc využíváte domácí fotovoltaiku nebo výhodné nabíjecí tarify, provozní náklady se snižují ještě více.
Může baterie elektromobilu vybouchnout?
Baterie elektromobilu není náchylná k výbuchu. Moderní akumulátory procházejí přísnými bezpečnostními testy, včetně odolnosti vůči mechanickému poškození a extrémním teplotám. Navíc jsou vybaveny sofistikovanými systémy řízení teploty. Riziko exploze je tedy velmi nízké a srovnatelné s jinými technologiemi baterií používanými například v mobilních telefonech nebo noteboocích.
Může baterie elektromobilu začít hořet?
Ano, ale riziko požáru u elektromobilů je mnohem nižší než u vozidel se spalovacími motory. Statisticky hoří benzínová a naftová auta častěji než elektromobily.
Může elektromobil zůstat „viset“ na silnici kvůli vybití baterie?
Stát se to může. Hlídejte stav baterie, stejně jako u spalovacích aut hlídáte stav nádrže. Velkou výhodou je, že elektromobily mají navigační systémy, které počítají dojezd a navrhují optimální trasy včetně zastávek u nabíjecích stanic. Navíc, pokud baterie klesá k nule, auto často přepne do úsporného režimu, který prodlouží dojezd.
Hrozí přetížení elektrické sítě kvůli elektromobilům?
Ne. Nabíjení elektromobilů probíhá většinou v noci, kdy je nižší odběr elektřiny. Navíc se rozvíjí chytré nabíjení, které umožňuje dynamické řízení spotřeby. Elektromobilita se tak může stát součástí stabilizace sítě, místo aby ji ohrožovala.
Lze elektromobil nabíjet i v dešti?
Ano, naprosto bezpečně. Nabíjecí stanice i konektory jsou navrženy tak, aby odolaly povětrnostním vlivům a zabránily jakémukoliv riziku úrazu elektrickým proudem.